VG debatt - inlägg sedan 13/9 kl 12.00


Åke Johanson, Rävlanda - torsdag 14 september 2017 kl 11.38
Det har skrivits mycket negativt om Elfsborg nu. Det är dags att dra fram lite positiva saker -som att IFE har landets bästa ungdomsfotboll. Nu tycker några: Vad hjälper det när de unga inte får chansen i A-laget. Men nu är det så att unga grabbar utvecklas i olika takt. Några exempel: Marcus Rohdén lånades ut till Skövde AIK det år han fyllde 20, medan Oscar Hiljemark debuterade i allsvenskan det år han fyllde 18. Sådant tror jag Haglund och andra allsvenska tränare ser bättre än vi vanliga "experter". Jag ser ljust på Elfsborgs framtid.

Lennart Odhström, Umeå - torsdag 14 september 2017 kl 21.06
Imorgon väntar en tuff uppgift. IF Elfsborgs eminente statistiker, Mikael Häggström, har som vanligt en inför. IFE

I Allsvenskan har vi vunnit sex gånger borta, Häcken 4 och 4 oavgjorda.

Ser ju bra ut, men på deras nya arena har vi aldrig vunnit, två raka förluster, 1-2 ifjol och 2015 2-5!

Kan vi hoppas på åtminstone en poäng imorgon?


Lennart Odhström, Umeå - torsdag 14 september 2017 kl 23.05
Jag brukar sällan kolla andra lag spela än Elfsborg och Sheffield Wednesday. Gjorde ett undantag idag och såg Östersund vinna borta med 2-0.

Snacka om att skillnaden mellan Östersund och Elfsborg är enorm.

Att se en tränare under matchens gång ändra spelsystem, från trebackslinje till fyrbackslinje är ju en fröjd att skåda. Fick Ukrainarna helt ur balans.

Bra försvarsspel och vilka mål de gör.

Laget utstrålar glädje. Som Elfsborg under storhetstiden. Tänk om IFE kunde spela som Östersund imorgon mot Häcken.


Hasse Ekdahl, Borås - torsdag 14 september 2017 kl 23.15
Vilket lag - Östersund :) och Anders S kommenterar bra !!!

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - fredag 15 september 2017 kl 1.12
Kanske läge att försöka värva Graham Potter som ny tränare i gulsvart?

Johan Nilsson, Göteborg - fredag 15 september 2017 kl 9.14
Vårmatchen mot Häcken är enda gången i år som jag har sett Elfsborg spela som Elfsborg. Löpningar, passningsspel, överlappningar, energi. Stabil seger. I det läget trodde jag att fortsättningen på säsongen skulle bli skapligt ljus. Jag såg inte Hammarbymatchen, kanske var den också rätt bra? Men sedan har det ju gått utför igen.

Förhoppningsvis ger minnet av vårmatchen råg i ryggen i kväll. För min del blir det premiär på Bravida arena, trots att jag bor nästgårds. Matcherna har krockat med annat både 2015 och 2016.


Johan Nilsson, Göteborg - fredag 15 september 2017 kl 9.24
Bosse Johansson framstår som en klok person. Som bankdirektör träffar han förstås hela tiden folk runtom i bögda. Han har kunnat använda "Elfsborg" som ett slags visitkort i många år nu. Tack vare framgångarna har han blivit hyllad av gulingar och respekterad av andra lags supportrar. Det måste ha varit omskakande för honom att plötsligt bli bemött med bitterhet och ilska, att bli anklagad och utskälld i stället för hyllad.

Genom att avgå visar han att han inte är beredd att klamra sig fast vid en prestigeposition till varje pris. Utmärkt.

Den dörr som Bosse nu försvinner ut genom kommer även att användas av Magnus Haglund efter säsongen. Det är jag hundra procent övertygad om. Bosse har genom sitt odramatiska sätt att inte ställa upp till omval skapat en öppning för hela klubben som gör att en epok kan avslutas och en ny börja.


Lennart Odhström, Umeå - fredag 15 september 2017 kl 19.15
Vad är det med Häcken och regn? Dags att döpa om Hisingen till regnets huvudstad?

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - fredag 15 september 2017 kl 20.37
För första gången vi åker hem från Bravida Arena utan att ha förlorat...

Ett trendbrott som lovar gott inför framtiden!


Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 16 september 2017 kl 10.15
Tommy Thelin ny tränare i Elfsborg? Han har ju lyckats bra i Jönköping...

Johan Nilsson, Göteborg - lördag 16 september 2017 kl 10.52
Strålande solsken i Gbg idag ... Det är nog värt att ta sig ut till Hisingen, det lär knappast bli inställt igen.

Erik Nilsson, Linköping - lördag 16 september 2017 kl 12.02
Kanske inte just Tommy - men visst är det svårt att hålla isär dem :)

Johan Nilsson, Göteborg - lördag 16 september 2017 kl 13.48
Jag kanske får ta tillbaka min tvärsäkerhet. Stora skyfall i Göteborg den senaste timmen. Det behöver nog sluta snart om det inte ska gå som igår.

Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 14.15
Tro inte ett ord av vad BT skrev i papperstidningen om händelsen igår kväll utanför Borås Arena.

BT skrev att det var ett slagsmål uppgjort mellan supportrar. Uppgifter de sedan har ändrat.

Det som hände var att omkring 50-60 våldsverkare, troligen medlemmar av huliganfirman Wisemen, attackerade supportrarna i den andra bussen som kom tillbaka från Göteborg. Flera av våra supportrar blev grovt misshandlade, en vårdas svårt skadad på sjukhus i Göteborg, flera vårdades på Borås lasarett. De överfölls med tillhyggen, slag och sparkar, tjejerna som var ombord blev inte misshandlade, de blev "bara" kallade horor.

De som kommit med första bussen såg vad som hände från Gula villan och larmade polisen som inte reagerade särskilt snabbt, något som säkert bidrog till att fler skadades.

Många chockades av det som inträffade och har avstått från att resa ner til Hisingen idag, bara en halvfylld buss åkte iväg.

Dessa fega kräk borde jagas med blåslampa och aldrig mer få visa sig på en fotbollsarena.


Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 15.11
Jag skrev troligen Wisemen, vilket visade sig vara fel, nu vet jag att det var andra huligangrupperingar som låg bakom. Merparten av de fega asen var maskerade.

Alf Gunnarsson, Eksjö - lördag 16 september 2017 kl 16.29
Vad tjänar det till att ställa Lundqvist vid bortre stolpen vid hörnan, när han fegt viker undan vid 1-0 målet??

Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 16 september 2017 kl 16.31
Att bevittna denna fullständiga förnedring som Häcken just nu utsätter oss för kräver att man måste vara hårdhudad för att stå ut utan att byta kanal.

Om mittlinjen skulle vara Häckens mållinje så skulle vi nog bara leda med uddamålet...


Kenneth Nygren, Sjuntorp - lördag 16 september 2017 kl 16.45
Byt ut Rosenqvist genast! Han gör ju mer nytta för Häcken!

Göran Holtstrand, Borås - lördag 16 september 2017 kl 16.46
Ja var ska detta sluta? Häcken toppen Elfsborg botten.

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - lördag 16 september 2017 kl 16.49
Äh, Haglund ser nog till i paus att vi hämtar upp detta...

Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 16.53
Det är tungt att vara gul. Frågan är om Haglund är kvar säsongen ut.

Göran Holtstrand, Borås - lördag 16 september 2017 kl 16.53
Ja vi kan byta in någon i 85 min.

Johan Nilsson, Göteborg - lördag 16 september 2017 kl 16.57
Nu gassar faktiskt solen här på Bravida. Så länge man inte tittar ner på planen har man det riktigt bra här.

På den gröna plasten pågår en total utspelning. Jag tror aldrig jag sett ett allsvenskt lag vara så håglöst som Elfsborg är idag. Det skulle i så fall vara ett lag som redan har varit klart för nedflyttning i slutomgångarna. Häcken gör precis som de vill.

"Visa hjärta!" ropade guliganerna när lagen gick ut till pausvila. Visst sker mirakel i fotbollen ibland, men om Elfsborg vänder det här ska jag äta upp den regnjacka som jag helt i onödan släpade med mig.


Kenneth Nygren, Sjuntorp - lördag 16 september 2017 kl 17.06
Byt ut herr Sjöberg också. Han är ju ännu sämre!

Jan-Ove Sjöberg, Varberg - lördag 16 september 2017 kl 17.12
Det är riktigt Nygren, bra är jag inte men sämre? Njae, knappast...

Anders Kamf, Lund - lördag 16 september 2017 kl 17.14
Utvisningen kom lägligt för herr Haglund, nu har han något att skylla på...

Kenneth Nygren, Sjuntorp - lördag 16 september 2017 kl 17.21
Vad gör Rosenqvist på plan???

Peter Olsson, Borås - lördag 16 september 2017 kl 17.21
Jag orkar inte ens bry mig längre. Det är inte ens kul att kolla på Elfsborg längre. Jag är ingen medgångssupporter, jag har varit här lång innan allsvenskans finrum. Men nu... det är ju för fan tråkigt att följa Elfsborg.. inte en chans att jag pungar ut 7200kr nästa år om inte drastiska förändringar görs. Då följer jag dem på tv istället och tar med mig grabbarna och kollar en match i Tyskland eller liknande för seriebiljettspengen... så in i jelvete jävla laserbesviken på hur urusel inställning spelarna har... vilket proffs duckar för bollen, på riktigt?

Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 16 september 2017 kl 17.34
Sparka Haglund inom 20 minuter och låt honom ta en taxi hem för vad ska han ha i spelarbussen att göra? Bussen borde gå hem tom och spelarna borde promenera hela vägen hem.

Hasse Ekdahl, Borås - lördag 16 september 2017 kl 17.46
IFE har blivit helt utspelade...nu fortsätter dom mot Djurgårn, MFF och AIK :(

Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 18.01
Om inte Elfsborgs ledning fattar att Haglund är körd så vet jag inte när.

Det var väl mot Valencia borta senast vi var så utspelade. Pinsamt!


Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 18.02
Instämmer för övrigt med CvZ om att spelarna får gå hem till Borås och att Haglund tar en taxi åt ett annat håll.

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - lördag 16 september 2017 kl 18.08
Börjar bli allvarligt orolig nu. Bara 11p ner till kvalplats. Och 21p kvar att spela om. Och nu väntar tre raka förluster kommande omgångar...

Hans Josefsson, Storvreta - lördag 16 september 2017 kl 18.16
Allt är väl! Vi ligger före Blåvitt i tabellen.

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - lördag 16 september 2017 kl 18.39
Det som stör mig är att laget underpresterat så enormt. De fina segrarna mot Norrköping och Hammarby visade hur enormt fint laget kan prestera. Men efter det har det inte synts mycket av detta. Och då kommer ju frågan om varför... 2017 har helt enkelt varit katastrofalt uselt. Det går inte att prata bort.

Jonas Claesson, Bottnaryd - lördag 16 september 2017 kl 19.21
Den som skriker efter Thelin kan sluta nu. Södra har till och med ÄNNU sämre försvar än vad vi har.

Alf Gunnarsson, Eksjö - lördag 16 september 2017 kl 19.45
En spelare i KFF sade att Nanne Bergstrand kom in och ställde tydliga krav på spelarna.
Vem ställer krav på spelarna i Elfsborg?
Eller ställs det krav men spelarna struntar i dem?

Christer von Zweigbergk, Viskafors - lördag 16 september 2017 kl 20.21
Om JAG hade hatt hann um ett så hade jag OMEDELBART sparkat Haglund för att sedan under resten av säsongen satt in antingen Janne Mian, Tobias Linderoth eller Jesper Bengtsson. Möjligen två av dem med lite olika roller. Det måste ruskas om ordentligt i leden och spelarna behöver en omedelbar förändring för att kunna ta nya tag och avsluta säsongen på ett värdigt sätt.

Sedan skulle jag ha sett till att göra en ordentlig scouting för att hitta en tränare med goda vitsord och meriter. Jag skulle också se till att inte skriva långa kontrakt med den nye tränaren. Lennartsson och Haglund har kostat och kommer att kosta miljoner i löner till dessa personer som kan frossa i sina kontrakterade pengar och ligga på någon söderhavsstrand och läppja på paraplydrinkar i åratal.

Ser framför mig hur de ligger där i den underbara värmen och räcker lång näsa åt amatörerna som skrev sådana idiotkontrakt...


Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 21.59
Haglund är ett geni, på frågan från CMore om hur Elfsborg ska vända på trenden blev svaret: "– Vi får kriga oss igenom och få en seger, det är då självförtroendet fylls på och gör det lättare att göra det igen. Det är då det blir positiva spiraler."

Vill man vara snäll så hade ju Elfsborg två raka segrar och en oavgjord innan dagens möte med Häcken så då borde ju självförtroendet varit på topp och lätt att vinna igen, eller?


Claes Lindquist, Malmö - lördag 16 september 2017 kl 22.17
Hur svårt kan det vara? Anställ en ny tränare med viss erfarenhet, eller mer, men med riktigt stora ambitioner och som är villig att jobba hårt. Till exempel tråna laget mer än 5-7 timmar per vecka. Varför inte träna laget 12- 15 timmar per vecka? Ta nu in en tränare som kan lyfta laget, inte en vanlig allsvensk tränare som tror att bara vi kämpar och vinner en match, så ordnar det sig. Skärpning!

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - lördag 16 september 2017 kl 22.23
Sex poäng på åtta allsvenska matcher. En enda seger...

Lennart Odhström, Umeå - lördag 16 september 2017 kl 22.37
Det är en attans tur att IFE hade en nästan osannolik svit före de senaste åtta. Fem segrar och två oavgjorda gav 17 poäng av 21 möjliga.

Jan Artursson, Borås - lördag 16 september 2017 kl 22.53
0,75 poäng per match i snitt alltså på de senaste matcherna. Det ger 22-23 poäng på en säsong. Alltså direkt nedflyttning. Finns sjukdomsinsikten? Eller stoppas huvudet än längre ner i sanden?

Erik Svensson, Göteborg - lördag 16 september 2017 kl 22.58
I första tom före Häckens mål kändes det som spelarna gav 80%. Ngt är fel.

Krister Sandberg, Skoghall - lördag 16 september 2017 kl 23.56
Kan inte låta bli att tycka lite synd om Alex Dyer. Han som var lagkapten i Östersund men nu var redo att ta nästa steg i karriären och skrev på för en storklubb. Måste kännas lite bittert när han nu ser Östersund göra succe ute i Europa.

Roger Olsson, Borås - söndag 17 september 2017 kl 16.28
Det som irriterar mig mest är att halva häckens lag från igår var med och spelade U21 mot IFE i Augusti. Den matchen slutade 0-0. Hur är det möjligt att Paulinho, Nasiri Mohammed och CO har så lätt att besegra vårt A lag när de inte klarar av vårt U21?

Gert Björnalm, Borås - söndag 17 september 2017 kl 17.37
Varför är spelarna så mycket sämre nu än i våras?

Nån föreslår att dom är för dåligt tränade, nån annan att det är tränarens fel och ytterligare någon att dom bästa inte får spela (=U21-laget). Ja, jag vet att jag raljerar lite nu, och hoppas att ni som känner er träffade inte tar illa upp, men jag tycker att den intressantaste frågan är varför (ungefär) samma spelare är så mycket sämre nu än i våras. För då funkade det, i alla fall bättre än nu, med samma tränare, samma träningsmängd, och ungefär samma spelare. Varför är det så? Tänkte lansera några andra teorier:

1/ Skador. Men å andra sidan fanns inte Holmén med i våras heller, och Dyer fick mycket kritik. Frick? Jo, visst, men har har väl inte direkt gjort succé heller sedan han kom tillbaka. Skulle vara Lasse då, Elfsborgs effektivaste spelare i år sett till mål och speltid. Och mest underskattade. Men trots allt väldigt liten speltid.

2/ Psykologi. Kanske den mest troliga teorin, en negativ trend kan vara nog så svår att bryta, men förr eller senare borde det väl ändå vända i så fall.

3/ "Medgångsspelare", när man inte har häng på toppen så slutar man bry sig, tar inte löpningarna, jobbet, rycker på axlarna, offrar sig inte. För min del har jag upplevt i höst att det känns så, som att man inte bryr sig.

4/ "Strejk". Eller hur man nu ska uttrycka det. Spelarna markerar mot klubb och tränare, är frustrerade. Jag hoppas innerligt att inte så är fallet, men ibland kan man nästan undra när man ser så bra spelare underprestera så match efter match.

Jag har också, till slut, kommit fram till att det nog är bra att Elfsborg och Haglund skiljs åt. Efter säsongen. Men det är ändå spelarna som ska prestera på plan! Om inte dom är motiverade ska Haglund ha sin del av kritiken, men det ska sannerligen spelarna också ha!!!


Lennart Odhström, Umeå - söndag 17 september 2017 kl 18.16
Gert>> Tror mest på "strejkteorin"

Åtta första matcherna gav 2-2-4 och massiv kritik.

Men Elfsborgs ledning gick ut och sa att det var ingen kris.

Därpå följde 7 matcher, 18/5 till 17/7, utan förlust, 5-2-0, de flesta kritikerna tystnade och många trodde att krisen var över, tyvärr var det inte så.

De åtta följande matcherna är till och med värre än starten, 1-3-4.

Numera lutar de allra flesta åt att Haglund måste bytas, men många menar att vi inte kan sparka under pågående säsong.

Jag hävdar att så måste göras på studs och därefter ska det hållas räfst och rättarting bland spelarna. En utrensning är nödvändig, vilka som ska bort vet jag inte, det blir en fråga för tränaren/tränarna som tar över att gå igenom vilka som har hjärta och stolthet.


Roger Olsson, Borås - söndag 17 september 2017 kl 18.31
Jag tror inte att spelarna i u21 är generellt mer individuellt skickliga än startspelarna i A-laget. Däremot har de unga en bättre moral samt en ledning som har lyckats skapa lagkänsla. Det finns inte i A-laget. Att Haglund bär ett stort ansvar är ju självklart. Hans position är ohållbar. Men de spelare som har lett protesterna, arrangerat omröstningen och sedan läckt till media måste också ta konsekvenserna av sitt agerande. Det finns ett spelarråd bestående av Kevin, Jon och Lasse. Om det inte är de som har del i den dåliga stämningen så vet jag inte vad.

Johan Nilsson, Göteborg - söndag 17 september 2017 kl 20.09
Glöm det där med att spelarna förlorar medvetet i nån sorts strejk. Det här är proffs, de vill vinna varje match till varje pris.

Herregud, ser ni inte hur ångesten lyser ur ögonen på spelarna och hur hela deras kroppsspråk skriker på hjälp? De vet mycket väl att de spelar i ett lag som förväntas ligga i toppen. De har också höga krav på sig själva. De vet att de just nu sviker både supportrarna och sig själva.

Elfsborg höll spelet uppe i kanske 10-15 minuter igår. De fick några hörnor, skapade någon halvchans. Man såg tydligt hur bara den minimala framgången fick spelarna att räta på ryggen. "Kanske kan vi klara det, kanske är vi inte så usla som alla säger." Men när Häcken gjorde 1-0 var det redan avgjort, spelarna föll direkt ner i panik och total uppgivenhet.

Det här är spelare som bara de senaste åren har sett Hedlund, Rohdén och Claesson bli proffs, och klara sig fint ute i Europa. Alla i Elfsborg, förutom några veteraner som redan varit ute, vill följa i deras spår. Men varje gul spelare vet att de har försämrat sina chanser att bli köpta enormt i år. De kanske hatar Haglund, de kanske struntar i supportrarna och i IF Elfsborg, men tro mig - de struntar inte i sin egen framtid. Och de vet mycket väl att för att komma ut i Europa måste de spela bra och vinna. Så om så bara av rent egoistiska skäl skulle de ge vad som helst för att komma ur den här mardrömsspiralen och börja vinna igen.


Lennart Odhström, Umeå - söndag 17 september 2017 kl 21.00
Johan>> Om nu alla spelare är proffs som vill vinna varför visar de inte det?

En seger, som satt långt inne mot Halmstad, på åtta matcher och bortsett från mot Blåvitt utan spel och tanke. Varför ser det så illa ut om nu alla vill bli proffs? Bortsett från Haglunds spelsätt.


Johan Nilsson, Göteborg - söndag 17 september 2017 kl 21.25
Lennart, jag förklarade ju just att de tydligt visar att de vill vinna, att ångesten över att förlora syns tydligt hos dem. Läs inlägget igen.

Varför allt knyter sig kan vi alla spekulera över. Elfsborg är inte det första lag som hamnar i en sån här dödsspiral. Kanske är det bara tränarens fel, kanske finns det fler skäl. Sammanhållningen i laget är usel, det märks tydligt. Men spelarna skulle hellre vinna matcher, fajtas om medaljer och vara omsvärmade av sköna proffsrykten, det kan du vara säker på.


Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - söndag 17 september 2017 kl 21.30
Jag tror mer på att både goda och dåliga trender förstärks av att självförtroendet påverkas. Och tränarens viktigaste uppgift är just att hantera detta och lyfta truppen när det är motigt. Detta fungerar inte idag, och då behövs ny tränare. Samtidigt ska man vara realist. Truppen ÄR inte lika stark som den varit de senaste tio åren. Vi kan inte förvänta oss underverk. Men just nu underpresterar man kraftigt.

Lars Alexandersson, Linköping - måndag 18 september 2017 kl 9.33
Jag var på plats på Hisingen i fredags, men var upptagen med annat på lördagen. Efter att ha läst här var det kanske lika bra det ...

Kurt Nilsson, Skyttorp - måndag 18 september 2017 kl 9.40
AJ ,AJ ,AJ---Det blir kval matcher i år ,det kommer att bli stor-stryk dom närmsta matcherna,Elfsborg går verkligen på tomgång just nu,sämre o sämre för varje match--Vi kommer inte att ligga före Blåvitt när slut-tabellen summeras--Det blir nagelbitande kvalmatcher---Usch--Får inte Haglund sparken snart så får han det aldrig,blir säkert livstids tränare i Elfsborg tills vi ramlat ner i division 3-----Heja Elfsborg .

Roland Dellton, Lerum - måndag 18 september 2017 kl 11.19
Om Elfsborg inte får några poäng i de tre närmaste matcherna och lagen efter i tabellen spelar "normalt" kan det se ut så här, när det återstår 4 omgångar: Eskilstuna 12, Halmstad 13, Jönköping 27, Sundsvall 28, Elfsborg 31. Orolig??

Roger Olsson, Borås - måndag 18 september 2017 kl 14.26
Man kan ha olika synpunkter om hur stark truppen är. Det intressanta är att Bosse Johansson har sagt att vi har en trupp för Europaspel men att de inte har presterat. Därför måste kostnaderna ses över till nästa år. Tydligare kan det väl inte sägas att vi har spelare som inte presterar på den nivå som de kostar. Vi behöver göra oss av med de överbetalda spelarna som inte presterar bättre än u21. Låt Kevin och Horn lämna och ersätt dem i truppen med Tim Rönning och Gustav Henriksson från ungdomsleden så har klubben sparat 2 miljoner på ett år.

Lennart Odhström, Umeå - måndag 18 september 2017 kl 16.37
Vidhåller att det behöver hållas räfst och rättarting i spelartruppen, men först ett snabbt byte på tränarposten.

Samtidigt som Elfsborg har en av landets bästa ungdomssektioner så är A-laget i totalt kaos.

Alltså finns det kunskap inom de egna leden, utnyttja det.

Johan>> Jag har läst ditt inlägg och förstår vad du vill ha sagt, men tyvärr ser jag inte det du ser, jag ser bara kaos.


Gert Björnalm, Borås - måndag 18 september 2017 kl 17.49
Jag har inte heller lyckats se ångesten i spelarnas ögon. Jag tycker att den borde finnas där, jag hoppas att den finns där, jag vill att den ska finnas där, men det enda som jag lyckas se är håglöshet, bristande engagemang och ointresse. Och det gör att jag tappar lusten också. Varför ska jag bry mig när spelarna inte tycks göra det?

Och om det stämmer så tycker jag att spelarna har ett minst lika stort ansvar som tränarna. Om inte större..

Men jag hoppas att jag har fel...


Erik Nilsson, Linköping - måndag 18 september 2017 kl 19.02
Som det brukar vara så är det många anledningar till att laget underpresterar. Gerts punkter 1-3 är såklart alla bidragande orsaker.

Däremot tror jag inte på nr 4. Såpass illojal hoppas jag ingen vuxen människa är, allra minst spelare i Elfsborg.


Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - måndag 18 september 2017 kl 22.50
Jag tycker Gerts 2:a och 3:a stämmer med psykologi och inte känna engegemang när det tar emot. Var på Bravida arena i klacken både fredag och lördag. Bäst: Hela laget tackar klacken som väntade i en timma förgäves på fredagen. Sämst: Bara halva laget tackade klacken efter förlusten, resten lommade ut direkt. Laget började riktigt bra mot Häcken,....men alla tar inte jobbet utan boll, jobbar inte hårt med att visa löpningar för att få ett pass efter inledningen och när Häcken gör det första målet står halva laget och sover vid en hörna med en duckande Lundkvist som sista chans att förhindra baklängesmål. Första halvlek var sedan utspelning med alla spelare mestadels på de gules planhalva utan att Elfsborg hinner in i markering- eller väljer att täcka på flera meters avstånd. Här räcker inte ungdomarna Olsson/ Rosenqvist till alls tyvärr. Sedan när en en helt otimad Frick, både mentalt och fysiskt tar två onödiga varningar... då blir jag rädd för det stora raset, men 0-3 är ju inte så illa med en man utvisad jfr. med Sirius,Hammarby, HBK och ÖSK i samma omgång. Problemet är ju att man blev mer utspelad med 11 man än med bara 10 på plan. Spelarna är oinspirerade att vara mittenlag, orkar inte tacka klacken och flera är bollkära medgångsspelare som inte tar det viktiga jobbet utan boll. Heja Norrby, där alla vet att jobbar inte alla 110 % vinner man inte. Eller ÖFK som jobbade stenhårt mot löpstarka Ukrainare. Och minns ni....hur de reagerade på arenan vid 0-2 mot de gule tidigare i år?.....0-2 som blev till 4-2! DÅ blev några med gult hjärta förbannade och gamle Nilssons vinnarskalle räddade 4-4 till slut.

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 10.24
Sedan i somras har Lasse Nilsson haft skador i vad, nacke och huvud om man ska tro Borås Tidning. Elfsborg.se har rapporterat om bristning i vad.

Igår så gick Elfsborg.se ut med att Lasse fortsatt är vadskadad. Idag gick BT ut med att Lasse har problem med nacken. Efter det har Elfsborg.se plockat bort sin info.

Senare idag gick Lasse själv ut på Twitter att han är skadefri.

Skadorna på Lasse och Dyer känns mystiska.


Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 10.27
Dyer dock tillbaka i truppen idag.

Lennart Odhström, Umeå - tisdag 19 september 2017 kl 10.44
Är Lasse Nilsson alltså utfryst av Haglund?

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 11.08
Det har tidigare funnits rykten om att Lasse har spelstrejkat. Men det är som sagt rykten. Något det har funnits massor av under året.

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - tisdag 19 september 2017 kl 12.29
Ska gå på matchen ikväll och undrar speciellt hur mittfältet agerar och Bajrami utan boll och tror tyvärr inte att de räcker till. Alltså tror jag att backlinjen får ett för stort tryck på sig med rörliga Engvall och Mrabti. Hoppas jag har fel, men tycker inte Bajrami håller allsvensk klass faktikt och fuskar ned hemjobbet, vädjar om frispark t.ex. Och tillsammans med några andra viker ner sig i närkamperna. Men om alla, inte 80% av laget, är riktigt revanschsugna och psykiskt starka att inte ge upp efter ev. 0-1 underläge, eller försöka... spela på resultat vid uddamålsledning så kan det bli poäng. Blir det vinst ska Haglund ha sin del av beröm, även om jag tycker att en ny tränare behövs nästa år. Och spelare som strejkar av skäl det vara månde, är det sista en spelartrupp behöver nästa år om laget är större än jaget- vilket alla framgångar kräver. Vi tillsammans är en jättebra målsättning, men svårast att hålla i motvind!

Peter Olsson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 12.39
För att se lite rolig fotboll (ibland iaf) har jag börjat följa lokalkonkurrenten Norrby. Fasen vad bra de spelade mot BP.. Skall dock sägas att de andra matcher har fått Elfsborgs backlinje att framstå som utomjordiskt bra.. Kanske har Norrby och Elfsborg samma tränare vad det gäller defensiva uppställningar..

Gert Björnalm, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 15.42
Som jag ser det är Lasse är en kvalitetsspelare som borde fått mycket speltid under och efter sommaren om han varit hel, särskilt under perioden där Frick var skadad. Rykten om att han spelstrejkar, alternativt är utfryst, är väldigt intressant. Minns jag fel i att det är han, Jon och Kevin som är spelarråd? Kevin har, trots sin roll som lagkapten, i år ofta svarat "ingen kommentar" på journalisters frågor, och han jag undrat kring det där. Jon har inte direkt heller varit inne i värmen, så kanske är alla tre på kant med Haglund eller andra i klubben.

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - tisdag 19 september 2017 kl 15.57
På tal om elittränare i Allsvenskan. Fem tränare har sparkats under säsongen och tidigare år har Stahre, Alm och Kuhn sparkats efter säsongen efter 3:e, 2:a och SM- guld, läser jag i GP. Jag vill inte hetsa på debatten om tränare, men största ansvaret i en enskild match har varje spelare, och snabba tränarbyten kan få en viss effekt, om man är på väg att åka ur och miljoner håller på att försvinna, vilket leder till viss desperation i en klubb. Det är många klubbar som letar tränare nästa säsong - vilken är rätt man att leda Elfsborgs trupp? Kanske en tränartyp som inte passar i MFF eller BLåvitt? Sparkade Stahre har fått ordning på Häckens defensiv, ett problem som tidigare alltid hindrat dem från topplaceringar. Det viktiga är tänk rätt, ta tid och utvärdera först. Vem kan få alla att dra åt samma håll- vad behöver Elfsborgs trupp för att lyfta? Guldet 2006 skördades av Lennartsson det Haglund hade sått i flera år, men spelet imponerade inte, på hösten i alla fall. Och året därpå sparkades följaktligen Lennartsson, när spelarmissnöjet blev för stort. Det är alltså andra gången truppen haft missnöje på några år. Jag förstår att man inte följer andra allsvenska klubbars snabba vändningar och beslut mitt under säsong. Efter tidigare års tapp till Europa av spelare får Elfsborg nästa år behålla hela truppen av de som är under kontrakt, det bör vara positivt om alla har bra karaktär, vilket jag bara hoppas att de har. Undrar om jag får se denna karaktär ikväll, oavsett byten, domarinsats eller ev baklängesmål?

Bertil Lindh, Trollhättan - tisdag 19 september 2017 kl 16.01
I dag blir det tufft. Vi har inte pressen idag att vinna o då kanske det släpper. Horn o Jon som mittbackar känns dock inte jättetryggt men vi ger dem en chans. Vi kommer som vanligt till matchen men har inga större förhoppningar. Jag har tom tippat förlust i dagens match. Vi må hoppas att jag har fucking FEL. Kom igen gott folk. Vi gör vårt på läktaren och spelarna spelar för sitt klubbmärke o visar MORAL.

Johan Andersson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 18.15
Haglund kör ett prövat koncept! Varför ändra ett förlorande lag!

Johan Nilsson, Göteborg - tisdag 19 september 2017 kl 18.18
Det lag som vi ställer på benen idag är verkligen inte starkt. Många känslor har jag haft när jag går på match - oftast förväntan, glädje och spänning. Nu känner jag närmast skräck. Om Djurgården jobbar hårt finns det ingen gräns för hur många mål de kan göra på oss i kväll. Hu.

Henrik Eliasson, Örebro - tisdag 19 september 2017 kl 19.16
Sitter på en sunkig pub mitt i djurgårdsland, dricker utspätt öl o ser förnedringen under pöbelns jubel. Jag vet att det finns större lidande på jorden men det känns inte så...

Christer von Zweigbergk, Viskafors - tisdag 19 september 2017 kl 19.55
Dryga 7.400 åskådare på läktarna! Gör som Pinocchio: Elfsborgs motto är: LJUG, LJUG, LJUG! Varför fortsätter dessa skojare sin sorgliga fars som ingen längre ens orkar skratta åt?

Mitt Elfsborgshjärta hackar betänkligt i takt med motgångarna och man skulle kanske överväga ett hjärtbyte...


Lennart Odhström, Umeå - tisdag 19 september 2017 kl 19.59
Bortsett från första tio så är IFE bättre. Lägg till det solklar hands vid Djurgårdens mål och sedan samma hand i eget straffområde, solklar straff.

Sedan ska sägas att Djurgården hade öppet mål,men inte helt rättvist med 0-1.


Henrik Eliasson, Örebro - tisdag 19 september 2017 kl 20.33
Vad sysslar Horn med?

Lennart Odhström, Umeå - tisdag 19 september 2017 kl 20.54
Jag tycker Elfsborg gör en utmärkt insats, bortsett från första tio.

Vill ändå byta tränare.


Henrik Eliasson, Örebro - tisdag 19 september 2017 kl 21.21
Kändes ändå hoppfullt idag. Kul att höra djurgårdarna tystna... Kan man t o m hoppas på ett under mot MFF?

Peter Olsson, Borås - tisdag 19 september 2017 kl 22.03
Tycker det är Elfsborgs bästa match på länge, men individuella misstag fäller laget för sjuttiofjartande gången den här säsongen.. Kan någon som är mer insatt i fotboll än mig förklara hur Horn tänkte där?

Jan Ericson, Hällingsjö/Stockholm - tisdag 19 september 2017 kl 22.40
Oväntat bra med en pinne ikväll. Och att vända underläge mot ett topplag två gånger är bra gjort. Kul att bli positivt överraskad som omväxling!

Roland Dellton, Lerum - tisdag 19 september 2017 kl 22.42
Från cmore: Alexander Axén om Prodell: ”Man undrar varför han inte får starta”. Vi är kanske några fler som undrar varför fjolårets målkung bara får inhopp. 5 mål på alla inhoppen är bättre än flera som fått spela fulltid.

Karl-Henrik Lindblom, Björlanda - tisdag 19 september 2017 kl 23.00
Horn såg inga givna passningsalternativ framåt och kunde börja att gå framåt själv, men allteftersom sekunderna rann iväg och han inte hade tid att titta upp för det blev så trångt att innan han fattade blev vägen stängd och han blev av med bollen. Det händer Lundevall och Bajrami varje match, men oftast på offensiv planhalva där någon annan kan reparera, men Horn är absolut inte van vid att göra bort två spelare som pressar- och han tar absolut på sig målet det syntes. Men han gjorde en bra match, stark i luften viktig karaktär ihop med Jönsson för den delen. Heder åt hela laget, applåderade Bajrami när han vann bollen i defensivt jobb i första halvlek t.ex. Rolig match att se och hoppas att de kan visa samma anda mot sämre motstånd i höst med. F.ö. 1-4 för Häcken oj då, så var det med det försvaret idag. Spelar di gule , förresten jättetjusigt tifo av guliganerna apropå det, som ikväll är de värda mer publik och inte bara kritik på dessa sidor om brister hos tränare, publikrapportering eller spelarstrejkspekulationer. Jag tycker alla vi gulingar blivit lite väl bortskämda i 10 år nu och ibland får vi rannsaka oss själva vilka krav vi ställer och berömma när vi ser framsteg.

Erik Nilsson, Linköping - onsdag 20 september 2017 kl 0.41
Johan: Han ändrade väl en viktig detalj, Randrup in istället för Rosenqvist

Var Rosenqvist avstängd/skadad, någon som vet?


Roland Dellton, Lerum - onsdag 20 september 2017 kl 7.51
Rosenqvist satt på bänken!

Glenn Holvik Gustavsson, Borås - onsdag 20 september 2017 kl 11.33
Rosenqvists insats mot Häcken var dålig, så jag förstår petningen. Titta tydligt på Häckens sista mål, där Rosenqvist inte tar jobbet. Den inställningen går det inte att ha när man får chansen. Synd.

Jörgen Horn bedrövlig igår igen. Sett till lön bör det vara en av Allsvenskans mest underpresterande spelare. Visst, jag hakar upp mig på misstag. Men jag tycker inte heller han bidrar med något annat som väger upp hans frekventa misstag som gör att vi tappar poäng.

Konstig stämning vid slutsignal igår. Många kändes nöjda med ett kryss på hemmaplan mot ett DIF som inte gjorde sin bästa match i år. Det säger väldigt mycket om hur det står till i år. Vi ska inte vara nöjda med kryss på hemmaplan. Visst, spelare visade lite glöd igår. Men det ska de alltid göra, så det tycker jag inte är något som ska göra mig glad. Det är något jag räknar med.

Offensivt haltar vi betänkligt. Tidigare under året har vi kunnat förlita oss på individuella prestationer ifrån framförallt Simon Lundevall. Efter hans skada har vi inte sett samma briljans och vi har haft svårare att komma till läge.

Bajrami i anfallet återigen. Katastrof. Att Prodell inte får spela när Frick är tillgänglig är en sak, men att Bajrami nu skulle gå före. Jag kan inte förstå vilka taktiska skäl som gör det möjligt.

En taktisk detalj som stört mig hela året och som ofta gör mig uppgiven återupprepades igår. Vid uppstart av anfall när boll är i eget försvar, så har vi under året breddat mittbackar och flyttat ned Simon Olsson för att hämta boll och sätta igång anfall. Vårt mittfält blir ihåligt och det är enkelt att attackera på oss centralt. Den spelare som har bäst passningsfot offensivt hinner/orkar aldrig med upp i anfall, vilket gör att vi tappar styrka där. Simon får ett oerhört tungt ansvar och han är rätt spelare för den rollen. Men vi känns mer och mer lättlästa. Vid flera gånger igår så kunde 2-3 spelare lätt fokusera på Simon. Han lyckas ofta behålla boll eller lösa situationer. Men igår var det tydligt att spelare som Kadewere och Engvall hade kunnat komma fria med Kevin vid misstag.

Ifjol buade Borås Arena ut Elfsborg när bollen spelades runt på egen planhalva. Då buade både sitt- och ståplats åt att vi tog lång tid på oss på egen planhalva. Efter en match så vägrade Kevin tacka publiken pga buandet i dessa situationer. Enligt honom var det något man tränade på varje vecka, för att locka upp motståndarna för att slå till i motståndarnas luckor. Sett till förra året och i år, så tycker jag det är rätt tydligt att det mest skapat luckor i vårt försvar, som skapar baklängesmål mer eller mindre varje match.


Lennart Odhström, Umeå - onsdag 20 september 2017 kl 12.22
Håller med det Glenn skriver, i synnerhet biten om bakåt/sidledsspelet.

Hur tänker Haglund när han startar med Bajrami i anfallet och inte Prodell?

Prodell är en måltjuv vilket han visade igår. Bajrami är mittfältare och kommer aldrig att bli en anfallare.


Johan Nilsson, Göteborg - onsdag 20 september 2017 kl 12.54
Nej, det var inte konstigt att Rosenqvist blev petad efter Häckenmatchen. De sprang ju rakt igenom vårt centrala mittfält gång på gång.

En av många förklaringar till årets kassa spel är just att det har mixtrats mycket med uppställningen på centrala mittfältet. Delvis pga skador förstås, men det är ändå inte bra. Det är trots allt från denna lagdel som spelet styrs. Man vill gärna ha stabilitet där.

I mina drömmar bildar Dyer, Holmén och Olsson ett omutligt centralt block 2018. Men, ja, det kanske bara är drömmar.


Bertil Lindh, Trollhättan - onsdag 20 september 2017 kl 12.55
äNTLIGEN hjärta o moral hos IFE. Jag var stolt i går kväll efter IFE:s insats. Viktigast på plan men kanske inte bäst var igår Anders Randrup. Randrup agerade som en kapten på plan o pushade på lagkamrater o manade på mest hela matchtiden.

Petter Alburg, Växjö - onsdag 20 september 2017 kl 13.43
Inför matchen kändes Randrup som det stora frågetecknet...men sen blev det precis som du beskriver det Bertil.

Eric Sjölin, Borås - onsdag 20 september 2017 kl 16.00
Ni som själva är eller känner ledare ute i föreningarna. Vid matchen IF Elfsborg - GIF Sundsvall 15 okt arrangeras traditionsenligt Ungdomens Dag. Inbjudan har gått ut till alla föreningar i regionen. Ungdomens Dag är ett perfekt tillfälle att bjuda med alla barn på en prisvärd och rolig eftermiddag. Förutom matchen har vi ett aktivitetsområde bakom läktaren med aktiviteter för alla åldrar. Vi räknar med stor uppslutning på våra sektioner på kortisdan. En aktivitet för att fånga upp framtidens Elfsborgssupportrar.

Läs mer och anmäl via denna länk.

Gert Rehn, Göteborg - onsdag 20 september 2017 kl 18.22
Glenn. Du ser uppenbarligen samma fotbollsmatcher som jag. Din analys är klockren, enligt min mening. Varför ser inte tränarstaben detta?

Erik Nilsson, Linköping - onsdag 20 september 2017 kl 19.02
Det går för all del inte att försvara Horn helt efter bolltappet.

Men man kan ju få lyfta fram några små ljusglimtar ändå. Han slog två otroliga långbollar ganska tidigt i matchen som båda var ganska nära att resultera. En var en genomskärare och den andra var en lång kross som DG sånär hinner fram till (han får en tå på den).


Glenn Holvik Gustavsson, Borås - torsdag 21 september 2017 kl 9.11
Det är lustigt det där med uppspelen. För det var något som var i fokus inför fjolårets och årets säsong. Förra året var det mycket fokus på att Anders Svensson försvann och att Sveriges bästa uppspelsfot var ett minne blott. Inför årets säsong valde Magnus Haglund att hylla en spelare, vilket var Ibroo Dresevic. För att citera Magnus Haglund: "Aldrig sett en mittback med den uppspelsfoten"

När man kollar statistiken på Soccerway så kan man se att Allsvenskans bästa uppspelsfot har fått visa upp detta i totalt 29 minuter under året.

Jag tittar en del på fotboll och det är inget unikt att mittfältare kommer ned för att fördela boll. Men det sker oftast i lag som spelar med fler spelare på mitten. Det känns inget som är vanligt i ett 4-4-2-liknande spel. Där tror jag Allsvenskans bästa uppspelsfot hade gjort sig bättre.


Roger Olsson, Borås - fredag 22 september 2017 kl 12.14
Fick se matchen mot DIF i efterhand. Slås av hur spelet förändrades när Prodell kom in och Bajrami flyttades ner till mittfältet. Det är obegripligt hur Bajrami kan rankas som en bättre anfallare än Prodell av Haglund. Det känns som att laget räddas av tillfälligheter som exempelvis DG:s skada. Förstärker intrycket av att tränaren inte riktigt vet vad han sysslar med. Men spelarna ska ha en eloge för sin viljeinsats. Man får numera vara glad åt att vi inte förlorar hemma. Återigen gör de högst avlönade spelarna svaga insatser. KSE är tveksam på det första målet där han står bakom mållinjen för att inte tala om den släpphänta returen som friställer Engvall. Horns misstag måste bero på att han trodde att han var Ibro Dresevic. Men det är han inte. För övrigt håller jag med allt som Glenn skriver.

Gert Björnalm, Borås - lördag 23 september 2017 kl 14.37
Det har inte varit kul att se Elfsborg på ett tag. Känslan av ointresse, bristande engagemang, har funnits där hela tiden, och fått mig att undra varför jag ska bry mig när inte spelarna tycks göra det. I tisdags tvekade jag i det längsta att ens gå på matchen, vilket inte är likt mig. Men i tisdags så såg jag för första gången i höst att ångesten verkligen lyste i spelarnas ögon, då i början av matchen när man tappade boll i uppspelsfasen gång efter gång och ingen knappt ville ha bollen. Men sen var det som om dom bestämde sig tillsammans för att börja kriga, och spelet förändrades.

Man kan förstås vända och vrida på varför det gick som det gick. Men för mig så gav denna matchen mig hopp igen, gav mig känslan av att laget ville, och kunde, ta fram vinnarskallarna igen efter en lång tids djup svacka. Så även om det fanns mycket brister, och även om man inte borde vara nöjd efter oavgjort på hemmaplan, mot ett motstånd som inte var lika bra som tabellplaceringen visar, så är jag ändå nöjd. Så jag väljer att se att man trots en usel form och uselt självförtroende, och underläge två gånger, ändå visar moral och lyckas komma tillbaka och ta en poäng. För min del är hoppet, glädjen, samhörigheten med laget, tillbaka!


Johan Andersson, Borås - söndag 24 september 2017 kl 16.20
Ett rykte säger att Elfsborg under en träning skulle ha kört en 3-5-2 modell. Det låter helt otroligt, Haglund har inte börjat en match med en trebackslinje någon gång under de snart 11 åren han varit tränare, vad jag kan komma ihåg! Jag kan dock inte tro på detta förrän jag får se det live. Dock vore det nog bra med tre centrala mittfältare då den positionen har varit vår svaghet och akilleshäl hela säsongen så inte mig emot att testa men lite sent i så fall. Kanske har vår stora tränare analyserat matcherna eller så stämmer helt enkelt inte ryktet för detta är en riktig kioskvältare.

Läs nya (från 24/9 kl 19.39) / dagens / äldre inlägg - Skriv inlägg!